Jennys tankar

Dokumentation =P

Publicerad 2009-04-08 15:35:53 i Allmänt,

Hallå alla glada!

Så idag hade vi föreläsning om dokumentation och hur viktigt det är att man skriver rätt.
Man får ju inte lägga nå värde i de, så ska man tänka på att de kanske vill ha ut sin journal. En taxi chaufför kanske inte vet vad "tappa patienten" betyder =P.

Kanske står under planering "planerar att tappa patienten", de låte ju inte riktigt bra =P.

Sen skulle vi undvika förkortningar som rih = rammlat i hemme.
Nån hade til och med skrivit "patienten har en kuk" en gång, då mena hon kudde under knät hahaha..

Så prata vi lite om sexualitet och att man oftast inte tar upp de, man pratar med yngre män om det ibland när de ska genomgå nån operation eller behandling.

Föreläsaren tog ett exemple om en tant som var 85+ nånstans, hon bodde själv med sin katt och skulle operera bort livmoder och äggstockar. Ingen hade tagit upp detta med sex med henne... Så efter operationen när läkare och de andra gick in till henne så fråga hon " kan jag onanera som förut nu?"
haha de va inte hon som kände sig dum, utan läkarna kände sig lite sådär..

Så hon tyckte att vi skulle lära oss att ta upp sexualitet i informationssyfte och berätta att vissa läkemedel och behandlingar kan påverka sexualiteten.

Hur många som kommer in med en höftfraktur får den informationen om ställningar och vad man ska tänka på. Och många törs jue inte fråga heller.

Efter skolan så for jag till syster yster och fick mig lite mat, det är hon som har fått mig att gilla wokgrönsaker. Mumma vad gött.. Passa oxå på att väga mig, de går fort uppåt nu kan ja säga på 7 dar har jag gått upp 0,7 kg..'

Men det är ju såklart värt de =).

Jag och magnus satt och diskutera igår om jag skulle få en tjej, vilket ansvar det blir med bra förebilder och påpeka olika kroppsformer och själv alltid visa att man är nöjd med sin kropp. Ja ni vet allt sånt där, det finns ju småtjejer på 8 år som bantar!!
Sen diskutera vi lite om jag skulle få en kille, man vill ju uppfostra barnen så bra som möjligt!
Nu känner jag verkligen shit vilket ansvar det är.
Att inte visa sina fördomar, sina rädslor och fobier så barnen tar efter och ja de e mycket att tänka på!!



Ne nu ska ja plugga lite..

Ska iväg på Rocky Horro Show idag =)
Har ju bjudit pappa på de så vi ska iväg vid 18

ha de gott

kramen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jenny

Årgång 1982, är som vin och blir bara bättre och bättre med åldern :). Är mamma till Vincent och har efter lite letande hittat och förlovat mig med mannen i mitt liv. Jobbar som sjuksköterska i hemsjukvården sedan Juni 2012 och trivs jättebra med de. 2015 kom lillebror Noah till världen och familjen känns nu komplett.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela